Sunday, April 3, 2011

nenda dalam kenangan abadi..


assalamualaikum sahabat pembaca, silent reader, apa apa aje..harap kalian sihat dan dirahmati Nya selalu..tatkala puteri abah nan seorang ini mencoret catatan ini ia berada di rumah arwah nenda tercintanya..tido di katil nendanya.perasaan ? kesedihan itu datang semula , rumah ni kurang serinya tanpa gelak tawa atok..puteri abah mula cerita dari mula yaa..puteri abah xkan tggal satu part pon..

bermula dari 2 mggu lepas sbenarnya, kesihatan atok makin teruk aku kira..atok slalu ngadu pening sgt2 dan penat. sejak atok pernah sakit dulu kesihatan atok mmg kurang baik kdg2.dan hujung mggu hari tu atok ada mntak bawakkan ke klinik sbb x tahan pening, jadi atehbie bawak atok. esoknya atok ada tersalah dos makan ubat, bgun pagi pening atok makin menjadi.hari itu aku dan mak ada datang ziarah atok.hari ISNIN. petangnya tokwan call umah cakap atok penat.jadi mlm tu mak masakkan masak asam ikan kering, aku, acik dan mak ke rumah atok lagi.alhamdulillah atok lalu makan.mlm tu mak amek inisiatif tido umah atok temankan atok. ok lahh..

then, SELASA pagi aku ke umah abg sulong ku sbb kerja.acik pon ke ofisnya. malamnya aku n family abg ke kpj bm melawat atehbie yg baru selamat pembedahan kecil.aku teringat nk call mak nk tanya keadaan atok. terkejut sbb mak cakap mak kat hospital parit buntar, tgah tggu atok dalam emergency lagi . Ya Allah..aku urut jantung dengar berita ni.mlm tu mak jaga atok di hospital..pkul 10 lebih aku try call mak tak berangkat..takpe mugkin mak sbuk jaga atok..aku biarkan.

esoknya, RABU... tgahari balik dari tadika , aku, kak lin dan abg ke kpj amek ateh.alhamdulillah ateh dah bole kuar hospital. abg dah plan malam kita balik umah mak dan nk ke hospital tgok tok sbb jumaat abg dan kak lin nk ke kl ada kenduri.kak lin ckp baik kita melawat atok dulu sbelum ke kl..ok. jadi, mlm lepas mghrib kami bertolak terus ke hospital parit buntar. walaupun tawu da habis wktu melawat kami cuba mntak masok.alhamdulillah boleh.mulanya aku tanak masok sbb nk bg peluang abg dan kak lin jmpa tok.aku cakap takpe, esok adik leh jumpa tok lagi.adik dok umah mak..tapi abg aku suh masok gak.skrang aku bersyukur sngt aku masok gak mlm tu sbb rupanya itu malam terakhir aku lihat senyuman tok yg manis, kali terakhir aku dengar gelaktawa dan bergurau dgn atok. ya Allah..trima kasih Tuhan kerna bukakan hatiku..time tu atok sgt sihat.kuat.lagi sihat dari atok dekat umah.ingat lagi time tu atok tgah makan cekodok.

tiba hari KHAMIS malam jumaat..tgahri tokwan call cakap subuh tadi atok penat teruk.doktor cakap ada jangkitan paru2 sama.pheunomia.. aku x sedap hati. risaw bertambah. petang tu mak amek keputusan jaga tok..mlm tadi ngah dah jaga.patotnya mak suh aku jaga malam ni.tpi tba mak nak jaga.takpelah.aku jaga ateh kat umah. malam tu lepas maghrib tokwan call kami yg kat umah ajak pi hospital sbb nk hantar air yaasin ntuk bagi tok minum.time tu hati aku debar laju.aku msj kawan2 rapat aku..mntak dorang doakan kesihatan atok jugak.bila smpai ja kt hospital kami semua dibenarkan masok . menapaknye kaki aku kt katil atok..subhanallah..air mata aku kuar tanpa tertahan bila tgok keadaan atok.sgt lemah.atok kena pakai oksigen.jauh beza dgn mlm semalam..kami usap tgn atok..cium tgn atok.cium dahi atok.aku nmpak air mata atok meleleh walau atok seperti separuh sedar..aku rasa mcm tanak balik..nak dok situ tggu atok.tapi tak boleh.

JUMAAT, 1 APRIL 2011...subuh andak, pak njang dan abg ezad smpai dri johor trus ke hspital tgok tok dan amek mak bw balik sbb ganti pulak dgn mak ngah.pakteh pon ada sbb pakteh mlm smalam tdo dlm keta kat parking hspital jee..aku dan ateh menunggu brita dari umah smentra acik ke ofis mcm biasa walau hati acik kuat nak pegi hspital sbenanya. dlm pkul 10 mak smpai umah.mak bgtawu atok masih mcm smalam dan dipindahkan ke hspital taiping. then, kami kt umah siap2 nak masak sbb semuanya plan lpas jumaat nk ke hspital taiping. aku kukur nyiur kmudian jawab call abg sen, ateh potong sayur, andak pon ada, tiba mak trun laju dri atas...mak cakap pendek jee "tok dah xdak" . aku yg tgah on phone dah dgar ateh jerit, ateh mai bisik "tok dah xdak " aku tediam..aku cuba cakap sepatah2 bgtaw abg sen.kemudian aku hanya mampu terduduk sayu dgn linangan air mata yg tak henti..Ya Allah, secepat inikah Kau ambil atok yg sgt aku cintai?

sedih sgt.. :( smpai hari ni aku mcm x pecaya dah xde atok. dah xde gulai sedap tok..terasa kehilangan sgt. apepon aku redha ats takdir ini..ikhlaskan hati atas pemeergian atok. doakan atok aman bersemadi di alam sana.semoga atok ditempatkan bersama org - org beriman. semoga roh atok dicucuri rahmat Nya. al - fatihah buat almarhamah nenda halimah zainab yg kami semua cintai.

seribu trima kasih buat teman2 rapat yg memberi sokongan dan semangt buat aku..saidah, thanks atas nasihat yg mendalam itu. wai, kak eja, kak ai,kak su, wahida n kak cik yg byk melayan kerenah aku , tak lupa miji, satu satunya antra kawan baik aku yg sudi call.thanks korang.. aku cuba jadi kuat n aku perlu jadi tabah. sebetulnya aku x bersedia ntuk trima berita ini lagi.. kehilangan atok sama mcm kehilangan abah :(

atok dalam kenangan.............

atas: manisnya atok kite..
bawah: atok melawat melaka

atas: atok melayan cucu cucu membaca
bawah : atok melihat-lihat tanaman bunga atok..

di ladang teh , cameron highland bersama tokwan dan pakteh sekeluarga

masa ni aidiladha :) atok dgn cucu-cucunda

sebahagian taman atok..pelihara lah ia.:)

al - fatihah buat atok tercinta..

No comments: