Saturday, July 16, 2011

Majlis Ilmu itu Taman Syurga...

Assalamualaikum..

Achu teringat nak kongsi dgn sahabat sume sal untungnya kita kalau duduk dalam sesuatu majlis ilmu.. sebelum ni achu pon xtawu ini..mungkin kawan2 yg kat luo sana tu pon ada dah tawu ada yg belum..jadi achu share2 lah..

Rabu,tepat jam 4.20 ptg di BS 2113, pelajaran tarikh tasyriq ..

Dalam keasyikan ustaz menerangkan kt depan, tba2 ustaz menegur seseorang di blakang kelas.. ustaz menegur sbb mereka-mereka bercakap dan gelak2..jadi, ustaz ceritakanlah kisah ni sbg teguran dan nasihat ntuk semua..

Kita yg belajar ini dikatakan termasuk dalam berada dalam majlis ilmu.. majlis ilmu itu ibarat taman syurga .. ketika seseorang itu berada dalam mana-mana majlis ilmu itu malaikat akan berzikir menyebut nama-nama mereka..kecuali mereka yg tidak beradab dalam suatu majlis ilmu itu atau menghina hadis Nabi , tidak menjawab apabila nama Nabi S.A.W disebut , nama nya tidak akan dizikir oleh para malaikat..dikatakan punyalah ramai malaikat yg nak berzikir itu , bertimbun - timbun hinggakan seumpama sebatang jarum pon sudah tak boleh masok..MasyaAllah..

Ustaz menyambung lagi, ” jadi dari tepat 4.20 tadi smpailah tamat kelas kita pkul 6 nati malaikat sedang zikir nama2 kamu ini yg menuntut ilmu kecuali kalo kamu mainkan2 apa yg sedang ustaz sedang bacakan..” tika itu ustaz sedangkan menerangkan hadis Nabi S.A.W ...

Sedetik achu terfikir..merenung balik yg selama ni achu banyak main2 dalam kelas..agak2 bosan, maen nset, menyonteng ntah hape2, siap bole maen game kt nset…ya Allah..teruk btol..

Lepas je dri hari tu..bila seketika terleka dgn kawan2 dalam kelas lagi2 lecturer kat depan..achu teringat ya Allah, nati malaikat tak sebut nama aku..subhanallah…

Semoga ini sedikit sebanyak dapat memberi manfaat pada semua yaaa…. J


1 comment:

ateh bie said...

achu..ateh pun tak pernah tau hal ni..astaghfirullah...

maceh achu..perkongsian yg sgt baik ;)