Tuesday, July 26, 2011

kisah pengalamanku kuu..


Assalamulaikum.. coretan puteri abah kali ni berkisar ttg assgment achu . dah lama nak share kt sini tpi tangguh aje.. ni subjek madkhal ila dakwah.. tiap student ada 2 jenis tugasan. 1 tugasan luar dan 2 tugasan assgment bertaip mcm biasa. 1st achu masuk klas dakwah ni dulu, takot bila ustazah gtaw kena wat pogem dakwah kt luar..seriaww rasa weh.. boleh ka aku? Dri sendri x sempurna mana iman, ni kan nk dakwah org…

Tugasan prtama dlm kumpulan . pogem di rumah anak2 yatim… bila dah buat.. Alhamdulillah. Best sgt. Kita dapat dekati adik2 kt rumaha nak yatim tu.. dapat respon yg bail pulak.. sgt mendapat pengalaman. Yelah, mana penah buat pogem seniri sebelum..ttg pogem tu achu dah pon kisah kan kt sini di entry “aku tertaut “ …

Kemudian, ada camp dakwah ni perkampungan org asli. Kerjasam dgn mais.. tapi ini achu tak pergi sbb amek peluang nk balik kmpung. Pogem ni tgah cuti mid sem.. ntah kenapa masa ustazah cri org tu hati achu keras mcm batu agaknya…xrasa nk pegi.walaupun achu tawu akan dapat 10 markah free ntuk carry marks.. tpi bila peluang da tak dak, baru hati achu terbuka, rasa menyesal x join.. tapelah, sbb bg sapa-sapa yg x join pogem ke perkampungan org asli ni ada tugasan lain menanti..yg agak mencabar pd pandangn achu..Jadi, achu dan lain2 ditugaskan dlm masa seminggu cuti tu cri sorang non muslim..tanyakan padanya ttg islam smbil kita bercerita jugak pasal islam. Debar nya hati smpaikan achu trus cerita kat iffah. Cari semangt juang dari iffah..rasa malu pd iffah yg hanya berumur 13 thun tpi da bmcm yg iffah hadapai berkaitan kerenah org bukan islam ni.. achu xyakin pd dri, takot penerimaan mad’u tu nati macam mana..wktu ni bru teringat kisah Rasulullah hadapi bermacam tentangan tika smpaikan dakwah..subhanallah..

Khamis, baru achu dapat kekuatan..rasa teruk diri ni , nak lakukan tggungjawab sbg org islam pon ragu2..sedangkan berdakwah itu tanggungjawab semua org islam.masyaAllah. mad’u achu ni Chinese, org kmpung jugak, dia peniaga kedai runcit. Umurnya da 58 tahun . achu rumuskan sikit yaa interview ini.. Namanya Lim ng san . Telah 42 tahun menetap di kmpung sungai acheh ini . Mmg hidup di kalangan masyarakat melayu, dah terbiasa . Menganuti agama buddha, mengikut nenek moyang.

Pandangan terhadap islam?

Bagi lim, semua agama tu same je. Xda beza masing2 ada kebaikan dia.terpulang pada hati kita untuk terima agama tu bagaimana.


Pandangan terhadap org islam?

Lim telah lama hidup dan bercampur dgn org beragama islam. Dari sekolah dulu mmg ramai kawan2 islam.mereka semuanya baik2, tak pernah jahat padanya. Kalau kawan2 islam ni ajak kemana2 pon lim akan ikot. Org islam yg lain pon ada jahat ada baik. Kata lim, hati org ini lain2, kalau hati baik org tu pon baik juga.

Pernah tak di ajak masok islam?

Seingt lim x pernah katanya..mad’u kawan2 achu yg lain pon kebanyakan mcm tu..

Achu Tanya bersedia x untuk masok islam..?

Lim hari2 dengar azan.kedainya yg paling depan skali antara semua deretan kedai runcit di situ, bermakna kedai lim btol2 depan masjid.jadi, hari2 lim dengar org azan, tapi lim xrasa apa2, xpernah terpikir untuk masok islam atau agama lain. Kata lim, Kalo nk masok islam, lim perlu berhadapan dengan mama dan bapa lim dahulu. Tak boleh sesuka hati nak masok islam. Lim kena amek kira perasaan mereka sbg org tua. Tpi lim kasi kalau anak2 lim nk bertukar agama lain atau masok islam sekalipon. Itu anak2 lim punya hati. Kalau hati dorang cakap islam baik, hati dorang nakkan islam, lim x kisah.

Rumusan dari achu :

Pada pengamatan sya, lim seorg yg hatinya lembut.perwatakannya juga lembut. Pada saya, lim , kalau diasah, diajak, diajar kena pada gayanya, hatinya senang terima nur islam. Lagipon, setiap hari 5 kali lim dengar laungan azan di masjid. Cuma mungkin lim fikir dia da tua dan sepanjang dia hidup ini dia tak pernah terfikir sekalipon ttg agama lain selain dari ikot saja apa yg nenek moyang anuti. Lim x pernah melarang jika anaknya ada yg ingin memeluk islam, itu tandanya lim seorang yg terbuka dan senang menerima . Cuma lim cukup menghormati pada kedua ibubapanya. Jadi, lim fikir dia xbole ingkar agama apa yg ibu bapanya anuti sekarang. Secara keseluruhannya, lim berhati lembut, berpandangan terbuka, boleh dibentuk menerima islam tapi perlu ada cara tersendiri.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Renungan buat semua, nak berdakwah pd org sebenarnya tak susah . pelbagai cara. Dakwah bukanlah hanya di mulut dengan habiskan air liur bercakap dan melontarkan segala hadis dan dalil2 quran tetapi jugak dgn perbuatan dan contoh yg baik.. cntoh nya yg paling senang, dlm masjid atau mjlis ilmu, ada segelintir yg bising atau bergelak ketawa, hanya dgn kita buat isyarat diam “ shhhh” , itu juga dikira dakwah..org skrang semua ada facebook..kenapa tak gunakan kepandaian dan teknologi yg ada ntuk berdakwah..sekadar letak di status “ dah masuk waktu solat , jom kawan2 “.. cukup..senang kan ? atau di kalangan saudara dan kawan2 kita, dgn kita berpakaian yg lengkap menutup aurat seperti seorang muslimah solehah, itu sudah menjadi dakwah secara diam..memberi cntoh yg baik..semoga sedikit sebanyak memberi syafaat pd org di sekeliling..insyaAllah J


4 comments:

ateh bie said...

seronoknya baca entry achu kali ni..
mudah2an Allah buka hati ah hai or keturunan dia kan...Insya Allah..
achu dah buat yang terbaik..alhamdulillah..
tahniah achu ...tabikkkk from ateh :)

saRa k3c!k said...

alhamdulillah..thanks ateh ats sokongan padu :)
masih byk lagi tggjwb blum kta tunaikan sbenarnya..

Iffah Nabiha Ahmad Jailani said...

BANGGA dengan Achu :')

saRa k3c!k said...

syukran yaa iffah..achu lagi bangga dgn iffah :)