Monday, March 14, 2011

secebis rasa puteri abah

assalamualaikum .. salam kasih buat pembaca puteri abah yg dikasihi..moga kalian sentiasa di bawah rahmatNya..aminn..

kali ni puteri abah tertarik ntuk mencoret perihal cinta dan berkasih sayang..bukanlah kerna puteri abah telah menemui cinta atau apa..jauh sekali tidak..sebenarnya da lama nk mencoret memberi pandangan tpi rasa diri ni terlalu muda untuk mengungkap soal cinta..bahkan nk menyebut 'cinta' itu di bibir pon terasa malu..terasa tak layak..tapi bila umur dah meniti 20-an rasanya tak salah kan..puteri abah cuma nk berkongsi rasa hati dan pandangan..

sesetengah remaja perempuan cukup risaw bila umur da menjangkau 20 dan ke atas dan dia belum berpunya..rileks lahh kawan..tak usah gelisah.insyaAllah akan ada jodoh buat kita..selalunya jodoh kita adalah org yg di sekeliling kita juga..x jauh..

yupp..aku jua hidup di alam kampus..aku jua hidup dikelilingi kawan2 yg kebanyakannya mempunyai partner..sedari sekolah kawan di sekelilingku telah berpunya.namun tak pernah sekali aku terasa turut nk berpunya atau terasa kolot sbb aku takde sesiapa nk berkongsi rasa atau terasa aku ni ketinggalan sbb x pernah berpartner sehingga sekarang.. apa yg aku rasa hanyalah..ohhhh..bahagianya hidupku..tenangnya otak fikirankuu..banyaknya kredit handphonekuu .. ha.ha.ha. yaaa..sejujurnya itu lah yg aku rasa..

bila usia makin bertmbah, kehidupan makin berubah..jauh di sudut hati sbg perempuan normal yg punya hati & perasaan , rasa nk disayangi itu kita x bole lari..namun , alhamdulillah berkat didikan ibunda, aku dapat kawal hati, berkat ilmu2 yg menjadi pendinding hidupku aku berusaha mendidik hati mencari cinta illahi nan satu..betapa sshnya nk merasa nikmatnya cinta illahi..

kerap kali hati yg satu ini berbicara menuntut fitrah hidup yg Allah hadirkan.namun setiap fitrah itu ada aturannya..terserah kita bagaimana nk uruskan dan corakkannya..tiapkali hati yg satu ini meminta berbuat mengikut lumrah cinta dunia, aku menguatkan lagi satu hati, berbuat mengikut hati yg beriman..menolak lumrah itu x bermaksud aku menolak fitrah hidup..aku cuma mendidik hati menahan rasa, mengurus rasa yg hadir itu selari dengan syariat..aku tak ingin mencipta kenangan cinta tanpa peraturan yg penuh maksiat hati , melarat pula pada maksiat perbuatan..MasyaAllah..jauhkan aku dari semua ini..

sehingga hari ini aku bersyukur dengan apa yg aku ada..aku dapat kasih sayang abah walau sekejap, ibu,kakak, abang,atok, nenek, dan rakan2 yg baik lagi comell..:) kadang kadang aku pelik tgk org2 kt luar tu..huishh..ntah laa.. aku teringat nasihat sorang senior . katanya " hg xyahla cari pakwe time2 study nih..wat pening kpala otak nk pk.bila ada mslah, gado, pastu saket hati, stat rasa nk nanges laa bagai..nati da keja baru cari.bila da keja masing2 sibuk..lagi byk bnda penting nk dpk dri layan emosi.." hehe..ye kak..sara setuju. ada pulak org cakap tme kt universiti ni la kna cari partner, kalo da grad still single nati xde sape nak..yee kee? aku masok u x penah pon tepkir soal tu sume..aku rileks jee, org lain yg dri dulu smpai skrang rsawkan aku single.haha..pengalaman org2 di sekelilingkuu da cukup buat aku kenal ranjau kehidupan org bercinta..lagi2 time belajar..ini yg buat hati aku cukup keras ntuk turut terlibat dgn sume bnda alah ni..huhu

okeii..da terlalu panjang celoteh puteri abah..kang lagi melalut jadinya.. cuma satu puteri abah nk kongsikan..ingatlah kata - kata dari Ibn Qayyim al-Jawziyyah " Allah s.w.t cemburu terhadap hati hambaNya yg mengabaikan cinta, harap dan takut kepadaNya,dan ada sesuatu yang lain dalam hatinya selain Dia" .

wassalam (^_^)

No comments: