Saturday, January 29, 2011

kemarahan vs kemaafan


assalamualaikum sahabat-sahabat...semoga kalian sentiasa dibawah kerahmatan Allah s.w.t hendaknya...harini puteri abah bukan nk bertazkirah @ berceramah agama tpi hanya nk bkongsi pndapat dan pndangan dan rasa hati agar ia jadi satu pedoman..

yaaa...kala ini kemarhan puteri abah telah menurun 0% pd seseorang yg bole dikira sbg sahabat yg dulunya slalu tlg aku tatkala aku ssh..sekejap td aku scara x sengaja, tetiba harini rajen..mndgar tazkirah La Tahzan di ikim.fm . hari ni ttg kemarahan dan kemaafan..

aku akui, kemarahan itu sikap yg mazmumah, malah x disukai Allah, dan jika kita marah lalu kemarahan itu x dapat dikawal, MasyaAllah...bayak kesan negatifnya...tpi alangkah bagusnya kann kalo kita dapat kawal ia.. kemarahan yg kita redakan , adalah sifat org yg bertaqwa..:)

aku tanak jadi org yg x bertaqwa..janganlah kerana hal yg kecik,cntohnya kita dihina dikutuk org, kesannya smpai kita marah dan sedih..hidup x tentu..sebaliknya maafkanlah ia.Tolaklah perkara yg buruk itu dgn perkara yg baik. Sebagaimana Nabi Muhammad memaafkan Abu Sufian padahal Abu Sufian itu meghina Nabi suatu tika dahulu..namun setelah Abu Sufian memeluk Islam malah Nabi memujinya pula...

Ramai org cakap " alaa, aku bukan Nabi yg ada sifat senang memaafkan org lain.." tapi kann..korang x sdarkah yg kita ni manusia biasa yg x setaraf semulia Nabi S.A.W ..jadi sepatutnya kita malu dgn sifat Nabi yg sentiasa memaafkan org itu. lagikan Nabi yg mulia itu boleh maafkan org yg berbuat jahat padanya, ni kita yg biasa, tpi berlagak sombong tanak maafkan org..yaa, ini nasihat ntuk diri aku jugak...yg kadangkala keras hati.

Jadi, jadikanlah memafkan itu satu sikap diri kita, maafkanlah supaya kita tak lagi berduka. Sesungguhnya kemarahan itu sgt meletihkan...(^_^)


untuk kau kawan , aku mintak maaf, kawan! block kau x tentu pasal . Walau aku tawu kau rasa kau x salah pon..tapi tapelah, aku maafkan kau sbb tanpa kau sedar kelakuan dan butir bicara kau sebenanya berjaya buat aku sakit ati dan di...... . its ok.tapi aku tanak tanamkan sifat kemarahan dlm diri aku , aku nak tanamkan sifat org bertaqwa dlm diri aku...jadi, nantilah ada masa sbelum final exam, aku add kau balik yaa..hehe :)


daaaaa, have a nice day !

2 comments:

si tomel tomel saidefu said...

Sabar ye sar..hehehe. I knom I know.

saRa k3c!k said...

eh eh saidefu komen lahh..hehe..