Monday, August 3, 2015

Jodoh dan solat !

Assalamualaikum korang.

Bila tiap kali sampai waktu solat, aku selalu teringat pesan seorang sahabat yg selalu cakap kat aku bila aku solat lambat ..  dia pesan dalam sinis... " kenapa solat lambat2, nanti jodoh pon lambat.. "..

ok..pesan dalam sinis dia tu memang makan dalam sikit la sbb aku xda calon jodoh lagi kan. Tu soal kedua. Tapi betul-lah sebenarnya apa yang dia cakap tu. 

Ce korang fikir.. konon-nya tiap kali solat doa.. 

...."Ya Allah Kau kurniakanlah aku jodoh yang SOLEH. Yang solatnya di awal waktu. Yang selalu pi masjid. Yang beriman, Yang boleh membimbingku ke arah Cinta-Mu. Cepatkanlah sikit jodohku Ya Allah....... " blablabla...

Tapi.. kita sendiri solat buat sambil lewa. lewat-lewatkan. Pastu harap doa makbul cepat-cepat. camna tu? Tak malu ke? Aha... tak sentap kau?


Betul. Betul sangat. sama jugak dengan harapan yang nak kan jodoh baik, jodoh soleh. Jadi diri sendiri kena berusaha ke arah tu dulu. Macam tu jugak bila jadi mak-ayah. Nak anak soleh solehah, mak ayah kena sama-sama jadi soleh solehah. Baru betul :) 

Jom berubah jadi lebih baik. Frasa 'sikit-sikit lama-lama jadi bukit' bukan hanya untuk menabung. Tapi untuk perbaiki diri jugak!


Upss..thanks singgah page aku baca conteng yang ntah hapa-hapa ni !


1 comment:

kisah earty said...

Semua tu bergantung pada rezeki masing-masing.. ALLAH kan beri bila kita dah sedia utk pikul tanggungjawab dalam berumahtangga.. :)