Thursday, October 21, 2010

BUMI CINTA dari EL-SHIRAZY


assalamualaikum sahabat2 semua.. jumpa lagi.. emm, entry kali ni aku nk share ngan korang sal novel Habiburrahman El Shirazy.. mungkin ada antara kalian da baca, da berulang kali baca, atau masih belum penah tawu pon lagi..

yaa..novel ni aku jmpa masa saje2 masok sbuah kdai buku..lalu bla nmpak saja ada nvel baru dr habiburrahman ni, tajuknya plak mcm menarik..hmm, my sis atehbie trus amek tnpa fikir2 lgi..
sbenarnya sbelum ni aku xlah mengikuti sgt novel beliau, tpi lpas tgok ketika cnta bertasbis..aku mkin tertarik..

novel ni kisah seorang pemuda Indonesia bernama Muhammad Ayyas, seorang mahasiswa pasca sarjana di Delhi, India yang juga seorang santri. Muhammad Ayyas yang sebelumnya kuliah di Madinah ini berniat ingin mengerjakan tugas penelitian dari Dosen pembimbingnya yaitu mengenai Kehidupan Umat Islam di Rusia pada masa pemerintahan Stallin.

Sebaik tiba di Rusia, dia disambut oleh teman lamanya David. David inilah yang mencarikan apartment tempat tinggal untuk Ayyas. Dengan alasan keterbatasan bajet yang dimiliki Ayyas dan lokasi apartment yang strategik ternyata David hanya mampu mendapatkan sebuah apartment yang berkongsi dengan orang lain. Parahnya teman kediamannya itu adalah dua orang wanita Rusia yang jelita, Linor dan Yelena.Yelena dan Linor digambarkan begitu cantik, Yelena bekerja sebagai wanita penghibur, sementara Linor bekerja sebagai pemain musik. serangkaian masalah bagi Ayyas pon bermula di sini..

mau tawu lagi ??? sila lah dapatkan yaa novel ini..

bagi aku bumi cinta mmg seuah novel pembangunan jiwa..bila baca rasa macam ssh nk bhenti.huhu.slamat mencari..

No comments: