Saturday, January 3, 2015

DECISION!

Assalamualaikum. hye korang!


Pernah buat decision ? tak kisah la decisoan yang macam mana tapi mesti pernah kan. Aku dulu even masa zaman dah masuk kolej adalah seorang yang sangat tak suka buat sebarang keputusan . mesti kalau boleh tolak orang lain yang putuskan. atau akan ambik masa yang lama untuk berfikir. Jangan la suruh aku buat keputusan yang penting-penting dalam masa yang singkat . time tu tanya pastu  la-la tu jugak nak jawapan. Memang tak lah kan. 


Tapi bila dah makin dewasa , dah makin matang berfikir sikit, al maklum lah 2015 ni usia dah nak menginjak 25, cara berfikir pon dah lain. Kita tawu nak tak nak kena buat keputusan. Dari hal kecik sampai lah hal paling besar dalam hidup. Macam kita drive keta jugak lah , sampai simpang kau kena decide nak ke-kiri or kanan . Kalau lambat fikir alamat kena hon panjang lah dengan orang belakang kan.  Tak gitu? 


Alhamdulillah, bidang kerja aku sekarang pon memerlukan aku sentiasa tawu untuk putuskan sesuatu perkara tu dengan baik . Bayangkan lah kalau client datang mintak nasihat then tanya apa options yang dia ada dan apa yang terbaik untuk dia pilih. Haa..kau bukan setakat buat pilihan untuk diri sendiri tapi cadangkan pilihan yang terbaik untuk kehidupan orang lain. Itu sebab pentingnya buat keputusan . Tapi nak buat sesuatu keputusan tu jugak haruslah ada ilmu pengetahuan , bersesuaian dengan satu-satu keadaan kan. Jangan main hentam keromo saja. Hehe..


Ok-lah . Aku saja tetiba rasa nak coret pasal buat keputusan petang ni. Sebab tengah baca Contengan Jalanan karya Hlovate, then tertarik dengan frasa "the man who decided to change on the 12th hour dies on the 11th".


Diri nak jadi apa pon kena decide jugak. Sebab nak masuk syurga neraka tu bukan ditentukan berdasarkan amal ibadah orang lain, tapi diri kita sendiri. Jadi buat lah keputusan yang baik-baik untuk dapat yang baik-baik :) . Sebelum masuk mode tazkirah yang lagi panjang, better aku stop kat sni saja. 

ok then. million trimas singgah page aku. Jumpa lagi!

No comments: