Thursday, May 31, 2012

pendapat ulama tentang Hari Ibu

Assalamualaikum ..

Entry sebelum ni berkaitan hari ibu kan. aku da janji akan sambung lagi tentang hari ibu dalam islam macam mana . maaf lama sangat tertangguh .

Jadi kat sini aku memberi info yang aku dapat dari majalah Gen-Q . aku share kan kat sni sbb aku rasa mgkin xsemua org suka menatap buku dari merenung laptop bukan . hee. Ok, kat sini ada pendapat beberapa orang ulama’ mengenai sambutan hari ibu . sambutan yang bagaimana dibolehkan untuk orang islam..

Sheikh Faisal Mawlawi [Timbalan Majlis Fatwa dan Pengkajian Hukum Eropah]

Pendapat

Boleh menyambut tetapi dengan syarat:

· Sambutan itu hanya sebagai penghormatan tambahan yang dilakukan kepada ibu selari dengan penghormatan yang diberikan setiap hari kepada mereka.

· Sambutan itu tidaklah dianggap sebagai satu perayaan dalam syarak iaitu menyamai Hari Raya Aidilfitri dan Hari Aidiladha yang ada asasnya yang jelas dalam syarak.

Dr. Muhammad Bakar Ismail [Professor Tafsir dan ilmu-ilmu al-Quran,Universtiti al-Azhar al-Syarif]

Pendapat

· Hari ibu merupakan bidaah-bidaah dalam perkara adat dan bukan ibadat. Bidaah dalam adat tidak disuruh oleh Islam dan tidak juga dilarang,kecuali ia menghubungkan agama dan dekat atau jauh. Jika adat ini lahir daripada pengiktirafan kepada kecantikan dan menyeru kepada berlaku baik dan ihsan kepada orang yang berhak mendapat kebaikan dan ihsan seperti ibu,bapa,datuk dan nenek. Maka islam memberkati dan memperakui adat sebegini.

· Manakala jika adat ini lahir daripada perkara yang sebaliknya, dan melakukannya juga melibatkan perkara-perkara yang buruk dan dilarang oleh Islam seperti pembaziran,kelalaian dan berbangga-bangga, maka Islam melarang daripadanya.


Jabatan Mufti Selangor

Pendapat

1. Sambutan yang dilakukan sederhana, tidak melalaikan tanggungjawab seorang Muslim terhadap Allah s.w.t dan tidak membazir.

2. Sambutan yang baik adalah dengan cara mengasihi sesama sanak saudara melalui amalan ziarah-menziarahi selain kongsi suka dan duka, menzahirkan rasa syukur jika senang dan bertakziah atau bersimpati apabila ditimpa sebarang musibah

3. Sebaik-baik sambutan adalah dengan mengadakan sembahyang berjemaah bersama ahli keluarga,majlis tahlil dan doa selamat,pesanan dan nasihat yang baik serta dalam suasana

yang mahabbah.

Dan asalkan kita tawu yang seharusnya kita menyambut hari ibu ini adalah secara berterusan bukanlah hanya satu hari lagi2 hari-hari tertentu sahaja . cuba kita bayangkan, pada hari ibu itu kemain semua anak2 balik berkumpul makan besar beli hadiah mahal2, yang xdapat balik call , sms , siar kat media semua . tak dinafikan memang ibu happy . tapi tiba-tiba esoknya semua hilang sekelip mata . anak-anak terus sibuk dengan hal dunia bisness mereka sahaja . langsung tak call bertanya khabar , jauh sekali pulang menjenguk ibu . sedarilah yang ibu hanya mengharapkan dirinya disayangi , dilimpahi kasih sayang anak-anak secara berterusan tiap saat nafasnya bukan hanya pada hari-hari tertentu bahkan bukan pada harta wang ringgit anak-anak.

Boleh nak tetapkan satu tarikh istimewa untuk ibu. Mungkin susah semua anak-anak nak berkumpul setiap masa. Jadi pilih satu masa tetap supaya senang semua org nak amek cuti tpi dengan syarat sambutannya menepati syariat , kea rah yg baik dan berterusan. Aku ada satu cadangan untuk tarikh hari ibu .

Setiap family mesti ada adik beradik kan. Jadikanlah tarikh hari lahir anak sulung dalam family tu sebagai “Hari Ibu” . sebab? Sebabnya kan itu anak sulungnya . jadi tarikh itulah ibu kita menjadi seorang IBU.. anak tunggal ? lagilah best . sebab hari lahir sendiri untuk dijadikan hari ibu kan. Anak angkat pulak ? tak apa, kalau anda satunya2 anak angkat dalam family itu, pilihlah tarikh anda sah menjadi anak angkat mereka. X salah kan begitu .

Jadi, don’t worry be happy okeh geng J

p/s : pesan ku selalu lah beli majalah Gen-Q. best. Sangat bermanfaat semua info-info nya. Credit untuk Gen-Q untuk entry Hari Ibu ini ..

4 comments:

deno said...

thanks sharing :)

saRa k3c!k said...

welcome deno :)
thankss sudi baca..:)

mizjelita said...

cepatla update untuk bunga sabun hg..nak tgk..heheh dok tggu lama ni weii :p

saRa k3c!k said...

haii miss cantik jelita :)

hehe..saja lambat2 sal bunga sabun tu.heh.